Monday, December 11, 2017

3 Tips Rangsang Minda Bayi dalam Kandungan

Assalammualaikum...

Hari ini lina nak kongsikan bagaimana mommies dapat meransang kecerdikan anak. Ia mesti dimulakan sejak bayi berada dalan kandungan lagi.

1) Bercakap dengan bayi
Bayi yang berada di dalam kandungan sebenarnya sudah boleh mendengar. Mommies mesti selalu lazimkan zikrullah, bacaan AlQuran dan bercakap2 sendiri dengan bayi.

Antara surah2 yang boleh diamalkan adalah Surah Luqman, Surah Yusof, Surah Maryam, Surah Yasin dan Surah Taubah.
Namun adalah lebih baik apabila mommies dapat khatamkan Alquran seluruhnya AlQuran dalam tempoh kehamilan itu.

2) Pengambilan makanan yang kaya dha 
Selain mengambil makanan seimbang dan mengelakkan msg dalam pemakanan, mommies boleh mengamalkan makanan2 yang kaya dha seperti ikan.

Atau lebih mudah mengambil supplemen semulajadi seperti omega guard yang dapat meransang minda bayi sejak dalam kandungan lagi.

3) Membuat latihan matematik atau permainan yang menggunakan minda
Haa ini satu tips yang boleh meransang minda. Mommies boleh cuba menyelesaikan permasalahan matematik dengan membuat apa2 latih tubi.

Selain itu, mommies boleh menyelesaikan puzzle atau permainan minda seperti sudoku, chess dll.

Ini sedikit coretan peribadi, semasa lina mengandungkan anak pertama, Sofiyyah, lina sedang belajar di tahun akhir dalam bidang matematik. Sememangnya banyak permasalahan matematik diselesaikan sebab nak siapkan assignment kan.hehe... Lina juga beli satu buku sudoku dan menyelesaikan puzzle sudoku di waktu lapang. Alhamdulillah, Sofiyyah nampaknya mudah belajar, cepat membaca.

Ok ini 3tips yang lina harapkan dapat membantu mommies semua. Kita berusaha kan berikan yang terbaik. Usaha dan doa, semoga kita dapat melahirkan insan2 yang cemerlang dunia akhirat.

Oh ya mommies semua, lina juga mengamalkan set kehamilan shaklee. Set vitamin semulajadi. Boleh hubungi lina ye.
0135907399
Lina

About Lina

Nor Lina Iryani, merupakan isteri seorang pelaut dan mempunyai dua puteri. Berkhidmat sebagai seorang guru yang menjadikan Shaklee sebagai bisnes keluarga untuk menjaga kesihatan diri, keluarga dan masyarakat umumnya..

You Might Also Like

0 comments:

Post a Comment